Olie Verversen:

Wij bieden u aan om olie te verversen van piaggio mp3's. De smering van je blok is het belangrijkste qua onderhoud van je motor. Bespaar dure reparatie's en laat je olie verversen!

Waarom olie verversen?

Met de juiste motorolie levert uw motor onder alle omstandigheden de beste prestaties. Vervuilde of te weinig motorolie zorgen ervoor dat de prestaties achteruit gaan. Er kan zelfs schade ontstaan aan uw motor! Motorolie controleren en motorolie verversen zouden tot uw vaste routines moeten behoren. Kies voor gemak en de zekerheid dat uw motor altijd op tijd over de juiste hoeveelheid en kwaliteit motorolie. In de Piaggio Mp3's gaat 1,7 liter motorolie de kwaliteit motorolie adviseren wij Kroon Oil Expulsa RR 5W40.

Wij gebruiken:

Kroon olie vol synthetisch 5W40
Champion olie filter

Let op hierbij verversen wij de olie, de oliefilter en oliezeef

Balhoofdlagers reparatie:

Zijn uw balhoofdlagers versleten en voelt u dit direct met rijden raden wij aan dit direct te vervangen. Dit is levensgevaarlijk omdat uw stuur niet vloeiend reageert en u dus in een nare situatie niet snel kunt handelen. Hieronder leggen wij uit welke werkzaamheden wij doen.

Wat doen wij bij deze reparatie?

Wij gaan zorgvuldig met uw motor te werk:

Demontage kappen,
Demontage poten,
Demontage lagers,
Montage lagers,
Montage poten,
Rollock op druk zetten,
Montage kappen.

Balhoofdlagers versleten?

Voel je tijdens het sturen een knik of een verzwaring, dan kun je er bijna vanuit gaan dat je ophanging / balhoofdlagers vernieuwd moeten worden. De oorzaak is dan meestal terug te voeren op de lagers. Er zijn nog al wat bewegingen nodig om de stuurbeweging vlekkeloos te laten verlopen. Er zitten 6 lagers in de stuurinrichting. Het stuur zit vast aan een holle pijp wat door je frame heen gaat, dit is de stuurpijp, aan deze stuurpijp zitten 2 lagers, onder en boven, dit zijn conische lagers, deze lagers worden tijdens de montage in het vet gezet en daarna kun je er eigenlijk nooit meer bij om deze te smeren.

Dan zijn er nog 4 lagers waar je wel bij kunt om te smeren. Dit zijn de lagers die in het parallellogram zijn gemonteerd, de ophanging. Bij een beurt moeten deze lagers worden gesmeerd.

De meeste balhoofdlagers slijten omdat deze niet of onjuist zijn ingevet! Voorkom dure reparaties van ca € 500,-

Waarom deze lagers smeren?

De ophanging is een open verbinding met de buitenlucht, weersinvloeden hebben een nadelig effect en vooral pekel kruipt waar je het niet hebben wilt, zo ook in deze lagers. Maar als je denkt, ik rijd nooit door de pekel zul je evengoed de lagers moeten smeren om een zolang mogelijke levensduur te hebben. Door het gewicht van de voorzijde van je mp3 komen er ook heel veel krachten op deze lagers, dit is anders bij een motor met 2 wielen. De zijwaartse krachten van het systeem geven een hoge belasting op deze lagers. Vet sluit de open verbinding af en zorgt voor een laagje vet tussen de kogels en de schaal om te smeren en om de krachten op te vangen.

Wanneer smeren?

Deze lagers worden tijdens de montage in de fabriek gesmeerd met een dun laagje vet, daarna bij aflevering bij de dealer worden de lagerpotten afgevuld met vet. Na 1000 en 5000 km is er een controle en vulling en dan bij 10000 km worden de lagerpotten weer gevuld met vet. De omstandigheden waarin je rijdt bepalen natuurlijk hoe vaak je moet smeren en of je eerder moet smeren. Normaal kun je daarna volstaan bij elke 5000/10000 afhankelijk van de omstandigheden waarin je rijdt. De beste zelfcontrole kun je doen om te kijken of er vet aanwezig is onder het lager bij de parallellogram, er loopt altijd wat vet uit deze openingen. Gewoon met een doekje afvegen en het ziet er weer netjes uit.

Balhoofdlagers invetten:

Piaggio MP3 Types 125/250/300/400/500 bouwjaren 2006 - heden.

Wij bieden u aan om uw balhoofdlagers in te vetten, het betreft de onderste 2! Wilt u ze allemaal laten doen dan moeten wij uw voorkant eraf halen om goed bij deze lagers te komen. U kunt er dan vanuit gaan dat u de aankomende 10.000 kilometers geen last heeft van slijtage op uw balhoofdlagers.

Gilera Fuoco 500 bouwjaren 2007 - heden.

Wij bieden u aan om uw balhoofdlagers in te vetten, het betreft de onderste 2! Wilt u ze allemaal laten doen dan moeten wij uw voorkant eraf halen om goed bij deze lagers te komen. U kunt er dan vanuit gaan dat u de aankomende 10.000 kilometers geen last heeft van slijtage op uw balhoofdlagers.

Piaggio Yourban 125/300 bouwjaren 2011 - heden.

Wij bieden u aan om uw balhoofdlagers in te vetten, het betreft alle 4 de lagers! Een voordeel van de Piaggio Yourban is dat de kappen niet in de weg zitten, dit scheelt veel tijd voor de demontage. Hierna kunt u er vanuit gaan dat u de aankomende 10.000 kilometer geen last heeft van slijtage op uw u balhoofdlagers

Kunt u niet naar ons toekomen? Dan maken wij een afspraak om naar u toe te komen. Neem gerust contact op en vraag naar de mogelijkheden!